A pilatesről „dióhéjban”

A pilates mozgásforma táplálkozik a jóga pozíciókból, a gimnasztika elemeiből, de számos egyedi gyakorlatot is tartalmaz.
Bizonyos gyakorlatok végezhetőek a földön, bizonyos gyakorlatok pedig gimnasztikai labdán, vagy J. H. Pilates által tervezett reformer gépen.
A módszer elsődleges célja a testtudat fejlesztése és az „(erő)központ” megerősítése. Főszempont a gerinc védelmét biztosító izomcsoportok koncentrált átmozgatása és erősítése, de fontos feladata az olyan izomcsoportok fejlesztése is, melyek segítségével lekerül a terhelés az ízületekről. Bizonyos pilates feladatok pozitív hatással vannak olyan elváltozások esetében is, mint térdfájdalom, csípőbántalom illetve bizonyos vállproblémák.
Alakformáló hatása szintén meghatározó, fontos tudni azonban, hogy lassú és folyamatos mozgásról van szó; nincs jelentős verejtékezés, pulzusszám emelés. A pilates nem „zsírégető torna”.
A lassú mozgás erőstő hatása abban rejlik, hogy végig izommunkával dolgozunk és nem használjuk a lendületet. (Ebből adódik, hogy sokszor 8-15 ismétlés számnál többet nem is kell végezni, mégis intenzíven érezzük a feladatok erősítő hatását.) Természetesen mindenki igényének és felkészültségének megfelelően kezdő,- középhaladó,- és haladó szintű feladatokból tudunk válogatni.
A gyakorlatok közben alkalmazott koncentrált légzésnek köszönhetően kiváló stressz oldóhatással is bír ez a mozgásforma. (A koncentrált és mély légzés számos egészségügyi szempontból is fontos eleme lenne a mindennapjainknak. Általában sajnos a légzés csak mechanikusan „megtörténik”, de felületesen. A legtöbb ember – még mozgás közben is - a tüdőkapacitásának mindössze felét használja csak, vagy önkéntelenül vissza tartja a lélegzetét. A visszatartott lélegzet fokozott izomtónust eredményez, a feszülésre hajlamos izomcsoportok pedig görcsössé válhatnak. A kilégzéssel az izomtónus is reflexesen ellazul.) A test izomegyensúlya és a görcsös, fájdalom mentes mozgás érdekében minden pilates feladathoz meghatározott légzés párosul. (Tapasztalat, hogy az első 2-3 alkalommal néhány látogatónak rendkívül nehezére esik még a légzésre is odafigyelni, vagy ha sikerül, akkor is másképp venné a levegőt, mint ahogy azt a pilates feladatok diktálják. A légzést idővel meg lehet szokni s érezhetően segítik a feladatok végrehajtását is.)

Joseph H. Pilates úgy vélte, hogy megfelelő erőnlét és teljesítmény nem kizárólag a test tökéletes izomzatának fejlesztésén és annak „karbantartásán” múlik. Hitt abban, hogy a test és lélek egységes „formálása” hozza meg a várt eredményt. Gyakorlatainak kialakításában is ezt a nézetét tartotta szem előtt. Ez alapján a pilates feladatok végzése közben minden egyes mozdulat megfelelő koncentrációt igényel egészen a kiinduló helyzettől a feladat befejezéséig. Pilates még arra is felhívta a figyelmet, hogy a pihenő helyzetbe való vissza térés is a feladat fontos része, melyet szintén tudatosan kell végeznünk.
Ennek a mozgásformának az egyik fő célja, hogy megtanuljuk uralni a testünk tagjainak helyzetét és tudjunk dolgozni a mély izomcsoportokkal is. Ehhez azonban elengedhetetlen megtanulni ellazítani azokat az izomcsoportokat, melyek funkció nélkül feszítenék és torzítanák a testtartásunkat mozgás közben.
A pilates módszer célja tehát nem csupán az izomtömeg fejlesztése, hanem testünk tudatos használatának elsajátítása és rugalmasságának kialakítása, vagy megőrzése.

Fontos, hogy bármilyen szervi, vagy mozgásszervi probléma esetén a tervezett edzés előtt ki kell kérni szakorvos véleményét. (Ez különösen fontos szívprobléma, magas vérnyomási, ill. egyéb krónikus betegségek esetében.)

A tudatos test használat

Pilates a mozgásrendszerét eredetileg kontroll módszernek nevezte el, csak később, mikor már nyugdíjba vonult terjedt el edzésprogramja pilates módszer néven.
Joseph H. Pilates úgy vélte, hogy megfelelő erőnlét és teljesítmény nem kizárólag a test tökéletes izomzatának fejlesztésében és annak „karbantartásán” múlik. Hitt abban, hogy a test és lélek egységes „formálása” hozza meg a várt eredményt. Gyakorlatainak kialakításában is eme nézetét tartotta szem előtt.
Ez alapján a pilates feladatok végzése közben minden egyes mozdulat megfelelő koncentrációt igényel egészen a kiinduló helyzettől a feladat befejezéséig. Pilates még arra is felhívta a figyelmet, hogy a pihenő helyzetbe való vissza térés is a feladat fontos része, melyet szintén tudatosan kell végeznünk.
Ennek a mozgásformának az egyik fő célja, hogy megtanuljuk uralni a testünk tagjainak helyzetét és tudjunk dolgozni a mély izomcsoportokkal is. Ehhez azonban elengedhetetlen megtanulni ellazítani azokat az izomcsoportokat, melyek funkció nélkül feszítenék és – esetleg - torzítanák a testtartásunkat mozgás közben.